Ayurvedische maanmelk

Last van slaapproblemen? Onderstaand recept uit de Ayurveda kan uitkomst bieden om snel(ler) in het land van de dromen te komen! De werking is eigenlijk al aan de naam af te lezen. Het wordt niet voor niets maanmelk genoemd.

warme melk bij slaapproblemen

Recept Ayurvedische maanmelk

Binnen de ayurveda wordt (rauwe) koemelk gezien als waardevol voedingsmiddel met versterkende eigenschappen gezien. Koemelk wordt daarom vaak gebruikt in recepten. Uit ethische, alsmede gezondheidstechnische, redenen hebben wij in dit recept gekozen om met een plantaardig alternatief te werken.
Het onderstaande recept is voor 1 grote mok.

Ingrediënten:

  • 200 milliliter havermelk
  • 50 gram ongezouten cashewnoten
  • 1 theelepel ashwagandawortel
  • 1 theelepel lavendelbloesem
  • 1 theelepel honing

Werkwijze:
Doe de havermelk met de cashewnoten in een blender en pureer deze, zodat een romige basis voor de maanmelk ontstaat.  Voeg de ashwaganda en de lavendel toe en breng het geheel aan de kook. Laat het mengsel een paar minuten doorkoken. Zeef het geheel af en doe de maanmelk in een mok. Breng het drankje ten slotte net voor het drinken op smaak met honing.

Werking van maanmelk bij slaapproblemen

Deze maanmelk bevat verschillende ingrediënten, die de slaap bevorderen, te weten:

Honing

Uit de apitherapie hebben we hier de werking van de honing. Honing werkt rustgevend. Het drinken van een glas warme melk met honing voor het slapen gaan is een oud, maar werkzaam, huisrecept. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dan honing zorgt voor een lichte verhoging van de insuline spiegel waardoor er meer typtofaan wordt aangemaakt.  Tryptofaan wordt in de hersenen onder andere omgezet in melatonine. Melatonine is een hormoon dat van invloed is op het slaap-waakritme. Daarnaast wordt tryptofaan omgezet in serotonine. Serotonine is een hormoon dat voornamelijk invloed heeft op stemming en emotie. 

Ashwaganda

Ashwaganda (botanisch: Withania somnifera) is een bekend kruid uit de ayurveda. In de ayurveda wordt ashwaganda ingezet als kalmerend middel en als pijnstiller. In Nederland wordt ashwaganda ook nog weleens slaapbes genoemd, wat direct al de werking in deze maanmelk laat zien.  Ashwaganda wordt gezien als adaptogeen kruid. Adaptogene kruiden helpen ons beter om te gaan met dagelijkse stress. Zij werken algeheel versterkend op lichaam en geest en ondersteunen het immuunsysteem. 

Lavendel

Binnen de kruidengeneeskunde wordt lavendel (botanisch: Lavandula angustifolia, Lavandula officinalis of Lavandula vera) gezien als ontspannend en kalmerend. Daarnaast wordt deze als mild slaapverwekkend geclassificeerd. Ook in de volksgeneeskunde kent lavendel een vaste plaats als middel tegen slapeloosheid. Denk bijvoorbeeld maar aan het gebruik van lavendelkussentjes om de slaap te bevorderen. 

Ayurveda

De ayurveda is een traditionele geneeswijze afkomstig uit India. Gezondheid wordt hier niet alleen gezien als de afwezigheid van ziekte, maar meer als het volledig in contact zijn met de ware zelf. Dit wordt binnen de ayurveda svhasta genoemd. Zeer belangrijk hierbinnen zijn:

  • het evenwicht tussen de drie ayurvedische basisenergieën (doshas) Vata, Pitta en Kapha
  • een goede stofwisseling (agni) en uitscheiding van afvalstoffen (malas)
  • normale toestand van de weefsels (dhatus)
  • normaal functioneren van de zintuigen en de motoriek
  • helderheid en welbevinden van de geest (met inbegrip van een gelukkige ziel)

Om gezondheid te bevorderen maakt de ayurveda gebruik van voeding, kruiden, ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga, massage en reinigingsrituelen. 

Meer inspiratie?

Meer recepten vind je op onze apitherapie recepten pagina. Daarnaast ben je uiteraard welkom om verder te leren, te ervaren en te verdiepen tijdens één van onze opleidingen of workshops.

Bronvermelding

Aliyu, M., Odunola, O. A., Owumi, S. E., Gbadegesin, M. A., Choudhary, M. I., Farooq, A. D., Ahmed, S. (2012). Daily consumption of honey: effects on male wister albino rats. International Journal of Food Safety, 1 (2), 66-74.

Gupta, G. L., & Rana, A. C. (2007). Withania somnifera (Ashwagandha): A review. Pharmacognosy Reviews1(1).

Prusinowska, R., & Śmigielski, K. B. (2014). Composition, biological properties and therapeutic effects of lavender (Lavandula angustifolia L). A review. Herba polonica60(2), 56-66.

Kenniscentrum Apitherapie Bee Healthy (2021)
MENU