Apitherapie Basisopleiding of Workshopreeks

Apitherapie is het inzetten van bijenproducten voor het bevorderen van je eigen of andermans gezondheid en welbevinden. Bee Healthy Apitherapie start in september weer met een nieuwe basisopleiding. Tijdens deze opleiding leer je hoe je de verschillende geneeskrachtige bijenproducten bij allerdaagse lichamelijke en psychische klachten en problemen succesvol kunt toepassen. Om de werking van de bijenproducten te verklaren, zullen we in gaan op de inhoudsstoffen van de bijenproducten en het wetenschappelijk onderzoek dat naar bijenproducten is gedaan. Iedere les zullen we praktisch aan de slag gaan door onze eigen apitherapeutische producten samen te stellen en verschillende behandelingstechnieken te oefenen. Deze apitherapie opleiding is geschikt voor iedereen die meer wil weten over apitherapie en de verschillende bijenproducten. Wij denken aan mensen die bijenproducten willen integreren in een gezonde levensstijl, mensen die de voorkeur geven aan het gebruik van natuurlijke middelen als ‘medicijn’, imkers met interesse in apitherapie (of die bijvoorbeeld bijenproducten verkopen en hier graag een gefundeerd verhaal bij vertellen) en (natuurgeneeskundig) therapeuten die bijenproducten inzetten of willen inzetten in hun eigen praktijk. Speciaal voor aankomend natuurgeneeskundig therapeuten of deelnemers die nog meer willen weten over het inzetten van apitherapie zal er een vervolg opleiding worden georganiseerd.

Heb je na het lezen van deze webpagina nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.

Inhoud van de apitherapie opleiding of workshopreeks

De apitherapie basisopleiding bestaat uit 7 lesdagen waarbij iedere keer andere bijenproducten zullen worden besproken, andere apitherapeutische producten zullen worden gemaakt en behandelingsmogelijkheden zullen worden aangeleerd. Naast de theorie- en praktijklessen krijg je ook uitgebreide online ondersteuning, aanvullend lesmateriaal en een intervisiedag. Het is ook mogelijk om losse workshopdagen te volgen. Voor mensen die te ver weg wonen van de leslocatie is er nu ook de mogelijkheid tot het volgen van een apitherapie e-cursus. Hieronder vind je een kort overzicht van de inhoud van de verschillende lesdagen.

Algemeen

Het doel van de apitherapie basisopleiding is het leren inzetten en toepassen van de geneeskrachtige bijenproducten bij allerdaagse problemen, klachten en ongemakken. De opleiding bestaat daarom uit zowel theorie als praktijk. De theorie over het inzetten van de verschillende bijenproducten volgens apitherapeutische richtlijnen, zoals in deze opleiding wordt doorgegeven, is gebaseerd op zowel empirisch bewijs als de laatste stand van kennis binnen de wetenschap. De praktijk bestaat uit het maken van apitherapeutische producten of uitvoeren van apitherapeutische behandelingen die in het dagelijks leven bij diverse ongemakken kunnen worden ingezet. Het gehele lesprogramma is gericht op het zelf ervaren van de bijenproducten!

Workshopdag 1: Gezond met Apitherapie


De eerste dag van de apitherapie opleiding of workshopreeks zal een kennismaking met de apitherapie zijn. We gaan in op de vraag wat apitherapie is, hoe deze stroming binnen de complementaire en alternatieve geneeswijzen is ontstaan, hoe het werkt en waarvoor het allemaal kan worden ingezet. Daarnaast zal kort in worden gegaan op de geneeskracht van de verschillende bijenproducten: honing, propolis, koninginnegelei, darrenbroed, bijenpollen, bijenbrood, bijenwas, bijengif, bijenkastlucht en hele bijen. Natuurlijk maken we deze dag een aantal geneeskrachtige apitherapeutische producten. Je gaat dan ook naar huis met een kleine apotheek van apitherapeutische producten voor dagelijkse ongemakken en nieuwe inspirerende kennis over apitherapie en de verschillende bijenproducten.

Workshopdag 2: De genezende kracht van Honing


Op deze dag gaan we dieper in op de genezende werking van honing en de toepassingen van honing binnen de apitherapie. Ook behandelen we de verschillende soorten honing inclusief de verschillende geneeskrachtige eigenschappen die hier aan worden toegeschreven en gaan we in op de combinatie van honing en kruiden. We sluiten de workshopdag af met het aanleren (en wanneer je zelf wil ook ondergaan) van de ontgiftende en versterkende traditionele Russisch-Tibetaanse honingmassage. Je gaat naar huis met een persoonlijk potje honing, nieuwe nuttige kennis over het inzetten van honing bij alledaagse problemen en een inspirerende ervaring (die klaar is om door te geven)!

Workshopdag 3: Propolis: Natuurlijk antibioticum uit de bijenkast


Propolis wordt in de bijenkast gebruikt als het beschermingsmechanisme tegen ziekmakende micro-organismen, tocht en vocht. Ook wij mensen kunnen van propolis gebruik maken Propolis wordt met name ingezet als antibiotisch middel. Maar propolis kan nog veel meer. Op deze dag zal verder in worden gegaan op de genezende werking van propolis. In de middag zullen we praktisch aan de slag gaan en gaan we ons eigen natuurlijk antibioticum en een propoliszalf maken. Je gaat naar huis met een uitvoerig overzicht van de inzetbaarheid van propolis voor de menselijke gezondheid en je eigen producten.

Workshopdag 4: Essentiële aminozuren uit Bijenpollen en Bijenbrood


Ons lichaam heeft aminozuren nodig voor de opbouw, onderhoud en reparatie van ons lichaam. Wij kunnen deze aminozuren echter vaak niet zelf aanmaken en moeten deze dus opnemen via bijvoorbeeld voeding. Bijenpollen en bijenbrood zijn goede leveranciers van essentiele aminozuren. Bovendien hebben bijenpollen en bijenbrood een algeheel positief effect op de menselijke stofwisseling en kunnen dus bij allerlei problemen en klachten worden ingezet. Op deze dag zullen we in gaan op de geneeskrachtige eigenschappen van bijenpollen en bijenbrood. In de middag maken we onze eigen persoonlijke krachtmix. Aan het einde van de dag ga je naar huis met je eigen persoonlijk samengestelde krachtmix en nieuwe inspirerende kennis over het inzetten en toepassen van bijenpollen en bijenbrood.

Workshopdag 5: Koninginnegelei en Darrenbroed; bijzondere energie uit de bijenkast


Koninginnegelei wordt in Nederland vaak Royal Jelly genoemd en is als voedersap voor de koningin de enige beslissende factor of een bevruchte eicel uitgroeit tot een koningin of tot een werkbij. Kun je nagaan hoe krachtig dit bijenproduct is! Op deze dag zullen we in gaan op de bijzondere kracht van koninginnegelei. Een nieuwe ontwikkeling binnen de apitherapie is het gebruik van darrenbroed als vervanger voor het dure en exclusieve koninginnegelei. Ook darrenlarven worden gevoed met een speciaal voedersap dat heel erg lijkt op dat van de koningin. Daarom zullen we ook hier op in gaan. Natuurlijk gaan we ook deze workshopdag weer praktisch aan de slag en maken we producten met koninginnegelei, zoals onze eigen natuurlijke energie-elixer.

Workshopdag 6: In je sas met bijenwas

De zesde workshopdag van deze apitherapie-workshopreeks zal in het teken staan van bijenwas. We zullen in gaan op het zowel inwendig als uitwendig toepassen van bijenwas. Ook de intuitieve encaustic art (bijenwaskunst), waarbij de kleuren, patronen en structuren die tijdens het bijenwasschilderen ontstaan op een intuitieve manier worden gebruikt om iets te weten te komen over jezelf of een ander, zal hierbij worden besproken. De middag zal in het teken staan van het toepassen van bijenwas bijvoorbeeld voor zalven en cremes, warmte gevende pakkingen en oorkaarsen. Je gaat weer naar huis met nieuwe kennis, je eigen producten en een inspirerende ervaring!

Workshopdag 7: Intervisiedag

Tijdens deze laatste workshopdag staan de kennis van de cursisten centraal. Naar aanleiding van de opgedane kennis kiest elke student een onderwerp uit wat hij/zij graag nader wilt uitzoeken. Dit kan het opstellen en/of uitproberen van een recept zijn, het  uitproberen van een behandeling, of de literatuur induiken om een vraag theoretisch verder uit te zoeken. Tijdens deze dag deelt iedereen zijn bevindingen met elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren en geïnspireerd mogen worden! 

Overige praktische informatie van de apitherapie opleiding

Data cursusjaar 2018/2019

21 oktober Introductie apitherapie
18 november Gezond met honing
9 december Propolis: natuurlijk antibioticum uit de bijenkast
13 januari Essentiële aminozuren uit bijenpollen en bijenbrood
3 februari Royale energie uit de bijenkast: koninginnegelei en darrenbroed
24 februari Zo in je sas met bijenwas
17 maart Intervisiedag

Tijden

Les/ workshopdagen van de apitherapie basisopleiding of workshopsreeks zijn van 10.30 tot 16.00 uur.

Leslocatie

Cursusruimte NBV in Bijenhuis
Grintweg 273
6704 AP Wageningen

Kijk voor meer informatie over de leslocatie op de website van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging.

Kosten

Gehele cursus (7 lesdagen + uitgebreide online leeromgeving + aanvullend materiaal):
Betaling in 3 termijnen: 725 euro
Betaal je in één keer? Dan betaal je 699 euro.

All inclusive concept

De apitherapie opleiding of workshopdagen zijn op basis van all inclusive. Dit houdt in dat er altijd koffie/ thee met iets lekkers, water, fruit en een lunch (bestaande uit een maaltijdsoep of salade (wil je iets anders eten, dan dien je dit zelf mee te nemen) zal zijn.

De lessen zullen worden ondersteund door middel van lesstof. Iedereen ontvangt daarom in de week voorafgaand aan de lesdag een uitgebreid digitaal naslagwerk over het desbetreffende onderwerp.

Daarnaast worden er iedere lesdag apitherapeutische producten gemaakt die je natuurlijk mee naar huis mag nemen en thuis kunt uitproberen! Je ervaringen hiermee horen we natuurlijk graag. Om onderling contact te bevorderen, opgedane ervaringen te delen en zo het leerproces te verdiepen zullen wij proberen alle studenten in een online groep met elkaar in contact te brengen.[/wptabcontent]

Certificaat

Wanneer de gehele opleiding wordt gevolgd, ontvang je bij iedere les lesvragen. Bij een voldoende voor de lesvragen en het maken van een intervisieopdracht, ontvang je aan het einde van de opleiding een certificaat.

Aanmelden of vragen?

Aanmelden kan via onderstaand online aanmeldformulier. Lees voor aanmelding de Algemene Voorwaarden. Na aanmelding ontvang je van ons binnen twee werkdagen een bevestiging en factuur.  Heb je geen bevestiging ontvangen, kijk dan in je spambox. Helaas verdwijnen e-mails hier soms in. Natuurlijk kun je ons ook mailen.

Er kunnen per jaar maximaal 14 mensen deelnemen aan de opleiding dus schrijf je snel in! Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

flyer apitherapie opleiding 2018-2019

(2018)
MENU