Apitherapie Basisopleiding

Apitherapie is het inzetten van bijenproducten voor het bevorderen van je eigen of andermans gezondheid en welbevinden. Op dit moment is dit een zeer belangrijk thema. Gezondheid is immers één van het belangrijkste wat wij als mens bezitten.Begin 2021 starten wij daarom weer met een nieuwe apitherapie basisopleiding. Ditmaal vanwege de huidige omstandigheden rond COVID-19 in aangepaste vorm. Je kunt de opleiding volledig vanuit huis volgen. Wij maken gebruik van verschillende lesmethoden om er voor te zorgen dat je met alle facetten en (behandel)mogelijkheden van het inzetten van bijenproducten ter ondersteuning van de gezondheid kennis kunt maken. Wij maken gebruik van online lesmateriaal in tekst en beeld en verschillende verwerkingsopdrachten. Daarnaast zullen wij online presentaties, vragen- en discussieuren organiseren. Deze zullen in de avonduren plaatsvinden. Tevens ontvang je een lespakket per post waarmee je zelf aan de slag kunt gaan om bijenproducten met al je zintuigen beter te leren kennen en samengestelde apitherapeutische producten te ontwikkelen.

Wat leer je tijdens de apitherapie opleiding?

Tijdens deze opleiding leer je hoe je de verschillende geneeskrachtige bijenproducten bij alledaagse lichamelijke en psychische klachten en problemen succesvol kunt toepassen. Om de werking van de bijenproducten te verklaren, zullen we in gaan op de inhoudsstoffen van de bijenproducten en het wetenschappelijk onderzoek dat naar bijenproducten is gedaan. Iedere module zullen we praktisch aan de slag gaan door onze eigen apitherapeutische producten samen te stellen en verschillende behandelingstechnieken te oefenen.

Voor wie is deze apitherapie opleiding geschikt?

Deze apitherapie basisopleiding is geschikt voor iedereen die meer wil weten over apitherapie en de verschillende bijenproducten. Wij denken aan mensen die bijenproducten willen integreren in een gezonde levensstijl, mensen die de voorkeur geven aan het gebruik van natuurlijke middelen als ‘medicijn’, imkers met interesse in apitherapie (of die bijvoorbeeld bijenproducten verkopen en hier graag een gefundeerd verhaal bij vertellen) en (natuurgeneeskundig) therapeuten en gezondheidscoaches die bijenproducten inzetten of willen inzetten in hun eigen praktijk. Speciaal voor (aankomend) natuurgeneeskundig therapeuten of deelnemers die nog meer willen weten over het inzetten van apitherapie zal er een apitherapie vervolgopleiding worden georganiseerd. Tevens organiseren wij ieder jaar een apitherapie intervisiegroep voor therapeuten.

Heb je na het lezen van deze webpagina nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op vi het contactformulier.

Inhoud van de apitherapie opleiding

De apitherapie basisopleiding bestaat uit 7 modules, waarin iedere keer andere bijenproducten zullen worden besproken, andere apitherapeutische producten zullen worden gemaakt en behandelingsmogelijkheden zullen worden aangeleerd. De opleiding wordt afgesloten met een eindopdracht over een odnerwerp naar keuze. Het is ook mogelijk om losse modules te volgen. Hieronder vind je een kort overzicht van de inhoud van de verschillende modules.

Algemeen

Het doel van de apitherapie basisopleiding is het leren inzetten en toepassen van de geneeskrachtige bijenproducten bij alledaagse problemen, klachten en ongemakken. De opleiding bestaat daarom uit zowel theorie als praktijk. De theorie over het inzetten van de verschillende bijenproducten volgens apitherapeutische richtlijnen, zoals in deze opleiding wordt doorgegeven, is gebaseerd op zowel langjarig empirisch bewijs als de laatste stand van kennis binnen de wetenschap. De praktijk bestaat uit het maken van apitherapeutische producten of uitvoeren van apitherapeutische behandelingen die in het dagelijks leven bij diverse ongemakken kunnen worden ingezet. Het gehele lesprogramma is gericht op het zelf ervaren en gebruiken van de bijenproducten!

Module 1: Gezond met Apitherapie


De module van de apitherapie opleiding bestaat uit een uitgebreide kennismaking met de apitherapie en de mogelijkehden hiervan. We gaan in op de vraag wat apitherapie is, hoe deze stroming binnen de complementaire en alternatieve geneeswijzen is ontstaan, hoe het werkt en waarvoor het allemaal kan worden ingezet. Daarnaast zal kort in worden gegaan op de geneeskracht van de verschillende bijenproducten: honing, propolis, koninginnegelei, darrenbroed, bijenpollen, bijenbrood, bijenwas, bijengif, bijenkastlucht en hele bijen. Natuurlijk gaan we tijdes deze module ook praktisch aan de slag en maken een aantal geneeskrachtige apitherapeutische producten voor in de huisapotheek.

Module 2: De genezende kracht van Honing


In deze module gaan we dieper in op de genezende werking van honing en de toepassingen van honing binnen de apitherapie. Ook behandelen we verschillende soorten honing, inclusief de verschillende geneeskrachtige eigenschappen die hier aan worden toegeschreven. Natuurlijk bespreken we hierbij ook het nut van het gebruik van manukahoning. Tevens gaan we in op de combinatie van honing en kruiden. Honing lijkt namelijk de werking van kruiden te kunnen versterken (we noemen dit een synergetisch effect). Het praktijkgedeelte van de opleiding bestaat niet alleen uit het combineren van honing met kruiden, maar ook uit het leren van de Russisch-Tibetaanse Honingmassage en het inzetten van honing in de wondverzorging.

Module 3: Propolis: Natuurlijk antibioticum uit de bijenkast


Propolis wordt in de bijenkast gebruikt als het beschermingsmechanisme tegen ziekmakende micro-organismen, tocht en vocht. Ook wij mensen kunnen van deze werking van propolis gebruik maken. Propolis wordt met name ingezet als antibiotisch middel. Maar propolis kan nog veel meer. Op deze dag zal verder in worden gegaan op de genezende werking van propolis. Uiteraard gaan we ook in deze module weer praktisch aan de slag. We maken ons eigen natuurlijk antibioticium in de vorm van druppels en capsules, we maken een allround propoliszalf die gebruikt kan worden bij allerlei huidklachten en we gaan kijken naar het maken van zetpillen met propolis.

Module 4: Koninginnegelei en Darrenbroed; bijzondere energie uit de bijenkast


Koninginnegelei wordt in Nederland vaak Royal Jelly genoemd en is als voedersap voor de koningin de enige beslissende factor of een bevruchte eicel uitgroeit tot een koningin of tot een werkbij. Kun je nagaan hoe krachtig dit bijenproduct is! Op deze dag zullen we in gaan op de bijzondere kracht van koninginnegelei. Een nieuwe ontwikkeling binnen de apitherapie is het gebruik van darrenbroed als vervanger voor het dure en exclusieve koninginnegelei. Ook darrenlarven worden gevoed met een speciaal voedersap dat heel erg lijkt op dat van de koningin. Daarom zullen we ook op de werking van darrenbroed en de verschillen met koninginnengelei ingaan. Natuurlijk gaan we ook deze workshopdag weer praktisch aan de slag en maken we producten met koninginnegelei, zoals onze eigen natuurlijke energie-elixer, een lippenbalsem tegen koortsblaasjes en een anti-aging gezichtscreme.

Module 5: Essentiële aminozuren uit Bijenpollen en Bijenbrood


Ons lichaam heeft aminozuren nodig voor de opbouw, onderhoud en reparatie van ons lichaam. Wij kunnen deze aminozuren echter vaak niet zelf aanmaken en moeten deze dus opnemen via bijvoorbeeld voeding. Bijenpollen en bijenbrood zijn goede leveranciers van essentiële aminozuren. Bovendien hebben bijenpollen en bijenbrood een algeheel positief effect op de menselijke stofwisseling en kunnen dus bij allerlei problemen en klachten worden ingezet. In deze module zullen we in gaan op de geneeskrachtige eigenschappen van bijenpollen en bijenbrood. Heel bijzonder is de werking van bijenpollen en bijenbrood bij de desensibilisatie van hooikoorts. Uiteraard zullen we hier uitvoerig op in gaan. Tevens zullen we het gebruik en het samenstellen van krachtmixen (combinaties met verschillende bijenproducten) bespreken.

Module 6: In je sas met bijenwas

Deze module zal in het teken staan van bijenwas. We zullen in gaan op het, zowel inwendig als uitwendig, toepassen van bijenwas. Ook de intuïtieve encaustic art (bijenwaskunst), waarbij de kleuren, patronen en structuren die tijdens het bijenwasschilderen ontstaan worden gebruikt om iets te weten te komen over jezelf of een ander, zal hierbij worden besproken. Uiteraard zullen we ook in gaan op het toepassen van bijenwas, bijvoorbeeld voor zalven en cremes, warmte gevende wikkels en oorkaarsen.

Module 7: Eindopdracht

Tijdens deze laatste module staat de kennis van de deelnemers centraal. Naar aanleiding van de opgedane kennis kiest elke deelnemer een onderwerp uit wat hij/zij graag nader wilt uitzoeken. Dit kan het opstellen en/of uitproberen van een recept, het uitproberen van een behandeling, of het induiken in de literatuur zijn om een (onderzoeks)vraag theoretisch en praktisch verder uit te zoeken. Tijdens deze module deelt iedereen zijn bevindingen en ervaringen met elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren en geïnspireerd mogen worden!

Optioneel module 8 en 9: Bijenkastlucht en Bijengif


Aanvullend kunnen nog de modules bijenkastlucht en bijengif worden gevolgd. Druk op de links voor meer informatie over de modules.

Overige praktische informatie van de apitherapie opleiding

Data 2021

De apitherapie opleiding start op 11 januari en eindigt op 6 juli. De gehele apitherapie basisopleiding bestaat uit 7 modules. Voor iedere module wordt 4 weken tijd ingeruimd. Iedere module bestaat uit online lesuren op de dinsdagavond (van 19.30 – 21.30 uur) en eigen verwerkingsopdrachten (opdrachten zijn naar eigen inzicht in de tijd in te delen).

De data voor gezamenlijke online bijeenkomsten zijn:

Royale energie uit de bijenkast: de werking en toepassing van koninginnegelei en darrenbroed

19 januari Introductie apitherapie (1)
26 januari Introductie apitherapie (2)
16 februari Productie en verwerking van honing
23 februari Gezond met honing: de werking en toepassing
16 maart Productie en verwerking van propolis
23 maart Propolis; natuurlijk antibioticum en meer: werking en toepasssing
13 april Productie en verwerking van koninginnengelei en darrenbroed
20 april Royale energie uit koninginnengelei en darrenbroed; de werking en toepassing
11 mei Productie en verwerking van bijenpollen en bijenbrood
18 mei Essentiële aminozuren uit bijenpollen en bijenbrood: de werking en toepassing
8 juni Productie en verwerking van bijenwas
15 juni Zo in je sas met bijenwas: werking en toepassing
6 juli Eindopdrachten

Tijden

De online lessen zullen plaatsvinden op dinsdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Tevens wordt er tijdens de opleiding zelfwerkzaamheid verwacht.

Leslocatie

Bij jou thuis of op locatie naar keuze.

Kosten

Gehele opleiding:
Betaling in 3 termijnen: 725 euro
Betaal je in één keer? Dan betaal je 710 euro.
Tevens ontvang je voor het jaar 2021 een lidmaatschap op vrienden van kenniscentrum apitherapie waarbij je toegang krijgt tot een online informatiedatabase, laatste updates tot het lesmateriaal, meermaals per jaar inspirerende magazines ontvangt en tevens gebruik kunt maken van diverse kortingen.

Certificaat

Wanneer de gehele opleiding wordt gevolgd, ontvang je bij iedere module les- en verwerkingsvragen. Bij een voldoende voor de uitwerkingen op de vragen en het maken van een eindopdracht, ontvang je aan het einde van de opleiding een certificaat.

Aanmelden of vragen?

Aanmelden kan via onderstaand online aanmeldformulier. Lees voor aanmelding de Algemene Voorwaarden. Na aanmelding ontvang je van ons binnen twee werkdagen een bevestiging en factuur. Heb je geen bevestiging ontvangen? Kijk dan in je spambox. Helaas verdwijnen e-mails hier soms in. Natuurlijk kun je ons ook mailen.

Er kunnen per jaar maximaal 15 mensen deelnemen aan de opleiding dus schrijf je snel in! Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

flyer apitherapie opleiding 2018-2019

Kenniscentrum Apitherapie Bee Healthy (2021)
MENU